Indrukwekkend concert Phoenix met HOB

“Prachtig, indrukwekkend, sfeervol, schitterende muziekkeuze, op-en-top kerstsfeer” , de complimenten overspoelden de leden van Vrouwenkoor Phoenix en Harmonie Orkest Brummen zaterdagavond na afloop van hun gezamenlijke kerstconcert.

De zestig vrouwen van Phoenix beleefden spannende weken voorafgaand aan het concert, omdat ze pas begin november zijn gestart met een nieuwe dirigent. De ervaren Klaas van der Hoeven pakte het stokje echter resoluut over en wist in korte tijd alle neuzen één muzikale kant uit te krijgen. “De noten kennen jullie wel, maar daarna begint zingen pas; klank maken, genieten, en zingen vanuit je hart”. En dat deden de vrouwen. Het resulteerde in prachtige, volle klanken en de nummers werden mooi met gevoel gezongen in de volle kerk.

De Phoenix-vrouwen startten met het altijd overweldigende Gloria en het intieme Ave Maria. De toon was gezet. Ook werden er natuurlijk luchtiger nummers gezongen, zoals Past three a clock, Lord of the Dance en het best pittige nummer Walking in the Air. Soliste Ina Ruiter maakte indruk tijdens het Spaanse nummer El Nacimiento. Zoals gewoonlijk werd Phoenix aan de piano begeleid door Tatjana Laryna.

Na het Phoenix-blok waren de ruim vijftig muzikanten van het HOB aan de beurt. Zij lieten op een grandioze manier de afwisselende nummers God’s Country, Terra Pacem en A Christmas Festival horen. Het was mooi om te zien hoe de muzikanten hun passievolle dirigent Römanö Mediati volgden en meegingen in zijn gevoel voor de muziek.

Tussen de blokken door waren er korte kerstvertellingen en samenzang met het publiek. Het concert werd afgesloten met een gezamenlijk optreden van Phoenix en HOB met Stille Nacht en Winter Wonderland. Een prachtige muziekavond.