Winterconcert

BRUMMEN – Zaterdag heeft Harmonie Orkest Brummen haar jaarlijkse winterconcert gehouden, waarbij shantykoor De IJselboei een enthousiast aandeel had.

Direct aan het begin van de avond lukt het de shantyzangers/zangeressen het publiek te boeien door het geven van sfeer in de kerk, het lied “Bora bora” over een eiland in de Stille Zuidzee was een fraai begin. Het jeugdorkest kon niet achter blijven in haar deel, en liet merken, dat de jeugdmuzieklessen in Brummen voortvarend lopen. Leuke muziek, waarbij de jongste leden zelfs solo stukken lieten horen.Voor de pauze begon het Harmonie Orkest met de composities : Ouverture Michiel Adriaanszoon van Gerard Boudijn, een leuke ouverture, waarin het zeemansleven uit vroegere tijden duidelijk waarneembaar was. De ”Bermuda Triangle, was een stuk geïnspireerd op de vele ongelukken die in de “Bermuda driehoek” tussen de USA en de vele eilanden voor de kust plaatsvinden. Het orkest wist de sfeer heel goed te plaatsen. Voor de pauze werd het bij de jongste kinderen bekende Frozen gespeeld, waarbij de jongeren lieten merken dat dit erg gewaardeerd werd.Voor de pauze werden nog een aantal leden gehuldigd, voor hun 12 ½ / 25, 40 of maar liefst 60 jarig lidmaatschap.
Na de pauze nam het shantykoor het initiatief, en met de liederen : The last shanty, Westzuidwest van Ameland, en De golf van Biskaje wist de zaal middels het meedeinen met het tempo merken, dat het optreden erg gewaardeerd werd.
Het HOB eindigde haar programma met de stukken: The seafarer, Melting ice (je kon het ijs zelfs horen smelten), en het swingende Beyond the sea. Vooral the seafarer was een aansprekend stuk, omdat dit een combinatie was van diverse zeemansliederen in een hoogstaand arrangement.
Het jeugdorkest liet in een aantal stukken horen niet alleen de klassieke jeugdmuziek te spelen, maar ook op een komische manier dirigent en publiek te kunnen betrekken bij het geheel.
De jeugd sloot af samen met het “grote” orkest met het spelen van “Pirates of the Caribbean” wat natuurlijk iedereen kent. Na het slotwoord van de voorzitter kwam de Pretband de avond afsluiten samen met shantykoor de IJsselboei, en het grote orkest. Het dak ging letterlijk van de kerk. Uit een winterconcert als dit blijkt hoeveel mensen in de Gemeente samen een fraaie avond kunnen vullen, het shantykoor door haar erg leuke vrolijke optredens, en de diverse onderdelen van het HOB door de verschillende uitgevoerde muziekstukken. Het enige minpuntje was misschien het ontbreken van de ladyspeaker, waardoor voor de pauze het geheel rommelig overkwam.

Bron: Regiobode maart 2016