Koffieconcert HOB en KWOV

Afwisselend Koffieconcert HOB en KWOV
Op zondag 7 juni heeft een afwisselend koffieconcert plaatsgevonden van het Harmonie Orkest Brummen. Voor dit concert had HOB het harmonieorkest van de Koninklijke Winterswijksche Orkest Vereniging (KWOV) uitgenodigd om een deel van het programma te verzorgen. Dit resulteerde in een muzikale ochtend waarin twee harmonieorkesten, elk met hun eigen klank en kwaliteiten, een schitterend programma wisten neer te zetten. KWOV, onder leiding van Hendry van Loo, opende het concert met het fraaie Valley of the Pinions van Kevin Houben. Het stuk beschrijft de winderige vallei van de Griekse rivier de Pinios en hiermee maakte KWOV meteen de grootse klanken van haar harmonieorkest aan het publiek duidelijk. Met Domus van Jan van der Roost werd een vervolg gegeven aan het programma en stonden de saxofonisten centraal van KWOV. De overige nummers van KWOV stonden in het teken van filmmuziek van Mission Impossible en Music from the Incredibles. Met het imposante Symphonic Marches, uit het net zo imposante repertoire van filmcomponist John Williams, sloot KWOV haar deel van het programma af.

Na de pauze was het de beurt aan het harmonieorkest van HOB. Het orkest staat sinds dit jaar onder de muzikale leiding van Gerben Pol. Ook HOB had voor dit concert ervoor gekozen om verschillende muziekstijlen ten gehore te brengen. Met de ‘Marche Militaire Française’ van de Franse componist Saint-Saens zorgde HOB voor een klassieke opening van het tweede deel van het programma. Vervolgens werd The Appalachian Ouverture uitgevoerd. Dit energieke werk van James Barnes is prachtig geïnstrumenteerd en zorgt er daarmee voor dat alle instrumentgroepen van het HOB goed tot uiting komen. Ook met het door HOB uitgevoerd Sleepers Awake, kwamen de mooie klanken van het orkest goed tot zijn recht, zeker in de ambiance van de katholieke kerk in Brummen. HOB beschikt over veel muzikaal talent. De jonge saxofonisten Gerben Wijgman, Loïs Korff en Nienke Spee vertolkten op uitstekende wijze de hoofdrol in ‘Diamonds are forever’, de titelsong van de gelijknamige Bond-film. HOB eindigde het programma met een zomers tintje, met de uitvoering van Sway en Malaguena. Voorzitter Giorgio Mediati dankte de deelnemers uit Winterswijk en de dirigenten voor hun bijdrage aan deze muzikale ochtend. Wilma Leemkuil werd bedankt voor de presentatie van dit koffieconcert.