Hanzefestival 2014

Harmonie Orkest Brummen wint virtuoos Hanzefestival voor Blaasorkesten 2014
Prachtig afscheidsconcert voor dirigent Robbert Vos

Terwijl in de binnenstad van Zutphen de Nationale Bokbierdag werd gevierd, ‘piekten’ de veelal jonge muzikanten van het Harmonie Orkest Brummen, tijdens het Hanzefestival voor Blaasorkesten 2014, dat zondag 12 oktober in de Buitensoos te Zutphen plaatsvond.
Een veelbelovend juryrapport ontving scheidend dirigent Robbert Vos van de jury over de drie uitgevoerde muziekwerken: “Veel detail en finesse. Mooie tuttiklank. Wat kleine smetjes, maar heerlijk! Beheersing, optima forma! Uitstekend gespeeld. Heb genoten. Bravo.” Dit zijn zoal wat opmerkingen uit het rapport.

Prachtige uitvoering Hanzefestival
Het Hanzefestival is georganiseerd door Musidesk Rijnbrinkgroep (de voormalige MUI). Vele orkesten uit de regio zetten op zaterdag en zondag hun beste beentje voor op dit festival. Het is een muziekwedstrijd, waarbij de orkesten en hun dirigenten zich kunnen meten, hoe ze er muzikaal gezien voorstaan.
Harmonie Orkest Brummen (HOB) vertolkte drie heel verschillende muziekwerken tijdens het Hanzefestival. Het openingswerk Cartoon van componist Paul Hart zette de muzikale toon van het optreden. De stripfiguren Tom en Jerrry zie je tijdens de muziek in gedachten voor je. Het kat en muisspel zit verweven door het hele stuk, uitgedrukt door veel onverwachte passages, tempowisselingen en lastige solo’s. Het goede slagwerk kwam uitstekend tot zijn recht en de ‘aller jongste’ onderons floot zelfs naar de meisjes!
Daarna volgde een muziekwerk van een heel andere orde. Lux Aurumque van Eric Whitacre is een heel verstild, sfeervol werk, waarbij de prachtige tutti orkestklank menig luisteraar beroerde. “Wat gebeurt hier?”, vroeg de jury zich af, zoals later verteld werd aan voorzitter Wilma Leemkuil. De jury stopte met schrijven en luisterde verwonderd. Het orkest bleek, onder de bezielende leiding van Robbert Vos, in staat om de boodschap van de componist over te brengen: diep harmonisch en melodieus, maar gelijkertijd met ongebruikelijke ritmes en een bijzondere klankbalans.
Tot slot werd het vierdelige Second Suite for Band van Alfred Reed uitgevoerd. Ook dit werk werd door zowel het publiek als de jury met lof ontvangen. De Latijns Amerikaanse dansen kwamen licht en vitaal voor het voetlicht. De uitstekende solistische kwaliteit van verschillende muzikanten, de prachtige klanken van de klarinetgroep en overtuigende forte tutti’s waren een genot om naar te luisteren.
Dirigent en orkest werden na afloop van het festival aangenaam verrast met een uitstekende beoordeling van maar liefst 94 punten (van de 100). Tevens bleek dit resultaat het hoogst behaalde van het gehele weekend. De pret kon niet op, want dit had men echt niet verwacht!